Wednesday, September 29, 2010

tok wan pulang ke rahmatullah

tepat jam 9.30malam 15 syawal bersamaan 24/9,,jumaat minggu lepas,,tok wan saya,,HAJI YAACOB telah selamat pulang ke rahmatullah..Al-Fatihah..tok wan slalu ckp die akan meninggal hari jumaat..betul cakap tok wan..

malam tu,,saya,,adik ngan kak lng(kazen) smpi kg tepat jam 3 pg..agak laju kak long drive..sampai2 je salam ngan tok..tok nangis..then tgk tok wan..muke arwah tenang je..sebelum tdo,,mak cite saat2 akhir tok wan..mak kata,,pagi tu tbe2 tok wan boleh luruskan kaki..sebelum nie kaki die mengkrekot je..sakit sbb gout dan kaki senang cramp bile lurus..pagi tu,,kaki tok wan lurus sendiri,,tapak kaki jatuh..masa nie rasanye semua org dah sedia..tok wan x henti2 sebut "laillahaillallah" walaupun nafas die dah tersekat2..lafaz itu masih disebut ketika nafas terakhirnya..

pg esoknya,,subuh2 lagi ktorg 1 family dah bersiap2 utk uruskan jenazah dan majlis pengebumian arwah..lepas smyg subuh,,saya baca yassin,,menggaji..then baru lah tolong mak ape yg ptot..org dah mula ramai..yg laki2 dah siap2 nak angkat jenazah utk dimandikan..ktorg nie laki x ramai mana,,seb bek hampir semua balik..so,,nmpk la cam ramai..masa kapankan,,sayu...diorg pakaikan arwah serban..arwah nmpk comel je..muka berseri..mula2 saya x nangis pun,,bila tgk tok dan mak nangis,,mcm paip bocor air mata nie..tenang kejap je masa kucup arwah,,then nangis lagi..

lebih kurang kul11,,arwah tok wan selamat dikebumikan..semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan orang2 yg beriman...

malam tu,,saya terpk..arwah tok wan seorang yg warak..tok wan dah jadi imam,tok kadi kat kampung tu bape lame pun xtau..dari saya kecik lagi tok wan mmg dah jadi imam..tp sebulan seblum meninggal pn tok wan terseksa..sakit,,meracau mcm2 la..alhamdullilah tok wan terseksa tak lama dan hari terakhirnya mudah..saya yg lalai,,kurang amalan,,kurang ilmu,,kurang serba-serbi la senang crite,,agaknya mcm mane lah nnt..gerun~~ ya Allah,,berikanlah aku umur yg panjang utk beribadat kepada-MU..

owh sebelum terlupa,,terima kasih pada semua yg doakn tok wan saya..terima kasih banyak2 kat cik is sbb selalu teman dan bagi semangat kat saya..thanks dear~

insyaAllah,,malam nie baru parents saya balik cni..dah selesai majlis tahlil kat sana..=)


1 comment: