Thursday, July 22, 2010

menghapuskan virus!

pengalaman menghadapi virus komputer..bukan virus yg kecil2an tuh..virus nie attack system komputer punye..

nak dijadikan cerita..ngah download notes masa nie..disebabkan nak cepat,,main download je lah..x tgk pun ape yg pop-up..salah saya jugak la kan..tbe2 tgk saya ngah download satu software nie..software anti-virus..so saya biarkan je lah tanpa syak pape..then abes download without asking permission to install trus je install dan uninstall anti-virus yg sedia ada..saya dah pelik..nama softare durjana penipu nie,,Defense Center..abes je install kuar byk sgt pop-up yg annoying dan menakutkan..detect bayak gila trojan and kuar segala laman2 web yg ntah pape tuh..mula lah menggelabah itik sorg2 kat situ..rasa macam nak nangis je tym tuh..dah blur xtau nak buat ape,,ttp komputer then pegi cls..

balik tu igt nak format je lah laptop..tp pk2 balik,,xpe..try dulu hapuskan binatang tuh..saya pun google..alhamdullilah!!byk sgt laman web yg ajar macam mana nak get rid of that thing..saya pun ikot step2 yg tertera..then,,tara!!laptop saya dah bebas dari virus tu!syukur sgt2..walaupun masa tuh rasa macam nak nangis je..dah la abg yg pakar it xde kat umah..bf pun skang jauh..nak mnx tolong sape kan..tp berkat kesabaran dan doa,,(cewah) akhirnya laptop saya ok..=)

so korg hati2 tau...jgn terpedaya macam saya..sebelum download pape make sure korg search dulu dan pastikan bende tu selamat..jadikan pengalaman saya nie satu pengajaran!=)

No comments:

Post a Comment